Oldalak

Oldalak

2015. aug. 13.

Rendelés - Két szemszögből nézve

Sziasztok!

Biztosan ti is találkoztatok már olyan design bloggal, ahol egy (vagy sajnos több) bejegyzés volt látható melyek arról szóltak, hogy a rendelők nem becsülik meg, és zargatják őket. Szerintem a legtöbb designer, és kritika író érti, hogy miről beszélek. Most kicsit kifejteném ezt a dolgot nektek, mind a rendelő, mind pedig az elkészítő szemszögéből. Az utóbbiból azért, mert ugye tőlem is lehet rendelni, és átérzem a helyzetet, az elsőből pedig azért, mert én nem nagyon vagyok megelégedve a munkáimmal, így szinte mindig rendelek, legalábbis ami a fejlécet illeti. Na, akkor vágjunk is bele.

A designer/kritika író/cikk író/töltött káposzta szemszöge:

Elég "érettnek" gondolod a tudásodat, hogy nyiss egy design blogot, így bele is vágsz. Órákat töltesz mind a fejléc, és a sablon elkészítésével, míg végül megelégszel az eredménnyel, és hivatalosan is közzéteszed a munkáidat. Egy idő után, jönnek a rendelések, az elején még szépen megfogalmazva. Lelkesedésed töretlen, és örömmel készíted el, a kívánt "terméket".  Az elején még így megy. De sajnos ez idővel változik. Ha a blogod igényes, úgy mint a munkáid, akkor több ember érdeklődését is felcsigázhatod. Még több rendelés, még több idő, mert mondanom sem kell, egy fejléc nem tíz perc, a design, és a kritika, meg pláne nem. Ebből mit lehet leszűrni? Hogy az ember nem tudja őket, egy nap alatt megcsinálni, de lehet, hogy még egy hét alatt sem. Sokan, ezt tiszteletben tartják, és kivárják a sorukat, de ugye mindenki más, és vannak olyan emberek, akik nem a türelmükről híresek. Akár már 2-3 nap után is jöhetnek a sürgető levelek, jobbik esetben, az elején még szépen megfogalmazva, később viszont akár kurva anyázós stílusban obszcén megnyilvánulásban is. Ilyenkor persze az emberben fel megy a pumpa, hiszen ő ezt a saját szabad idejében csinálja, és  kurvára senki sem kötelezi rá, hogy elkészítse, akár hagyhatná a francba. El lehet gondolkodni, hogy ilyenkor mi a teendő.

Szerintem semmiképpen nem érdemes, ugyan olyan rondán visszaszólni, hiszen ezzel, csak olajat öntenénk a tűzre, és egyik fél sem járna jól. Meg kell próbálni normálisan megbeszélni, kultúr emberek módjára. Jó tudatni az illetővel, hogy neked is van magánéleted, és nem görnyedsz a nap 24 órájában a géped előtt. (Mondjuk én igen, de az egy másik téma!:"DDDD) Ez neked hobbi, és nem vagy köteles elkészíteni. Legtöbb esetben megérti, és eltudjátok oszlatni a konfliktust, a közel jövőben készen lesz a rendelése, és többet nem keresztezitek egymás útját. Amennyiben a drága rendelő, ezt képtelené felfogni,nem lehet mit tenni. Választhatsz, hogy elkészíted-e a kérését, avagy nem, aminek biztos nem fog örülni, de téged nem lehet arra kötelezni, hogy végezd el, hiszen mindenki szívesebben készíti úgy el, hogy nem türelmetlenkednek. Nem mindegy, hogy a matek tanár megkér, hogy nyisd ki a gheci (nagyon hasznos) könyvet, vagy rád ordít.

Nem tudom, ki hogy van vele, de én sokkal szívesebben készítek el olyan rendeléseket, amik szépen vannak megfogalmazva, és látszik rajtuk, hogy az illetőnek tényleg tetszenek a munkáim, és nem csak azért rendelt tőlem, mert a többiek mind inaktívak voltak. A tipikus, ha nincs ló, jó a szamár is, eset. Persze senki sem akarja a szamár szerepét betölteni, így ha ez a dolog ordít a levélről, már is kevesebb lelkesedéssel vágunk bele, és ez a végeredményen is meglátszódhat.

Találkoztam már olyan bloggal is, ahol 3-4 designer is dolgozott, de mindenki csak egy valakitől rendelt. A többiek is gyönyörű munkákat készítettek, egyéni stílussal, de az a személy, gyorsabban végzett a rendelésekkel, és régebb óta szerkesztett. Aztán mindenki csodálkozott, hogy több hónap után sem kapták meg a kért dolgot. Talán azért, mert egy valakinek volt hatvan rendelése, a többieknek meg egy sem. Viszont a legtöbb design blognál megfigyelhetjük, hogy vannak jobb, és kevésbé jobb fejléc/design készítők. Nem azt mondom, hogy azok, akik az utóbbi kategóriába tartoznak, rosszul szerkesztenek, csak nem úgy, mint a másik ember. Sok esetben ez elkerülhetetlen, hiszen mindenki máshogy végzi a dolgát, más programokkal, több-kevesebb szabadidővel. Viszont nem szabad elkeseredni, ha téged nem keresnek fel annyian, mint a szerkesztő társadat, ha gyakorolsz, meg lesz az eredménye!

A rendelő/por nép/kért dologhoz nem értő/töltés nélküli káposzta szemszöge:

Van egy szuper ötleted, amit papírra vetsz, a későbbiekben pedig leírod wordbe, és a bloggerbe is. Néhány részt már előre megírtál, sokszor átolvastad, ha van bétád, akkor ő is, és legszívesebben azonnal közzé is tennéd. Viszont a blognak nincs designja, csak egy alap sablonja, amin szeretnél változtatni, hiszen tudjuk, hogy az embereknél sokat számít a kinézet, így ha ez a kép tárul eléjük, bele sem olvasnak a történetbe, pedig lehet, hogy egy csiszolatlan gyémánttal lenne dolguk. Jobbik esetben. Keresed a számodra megfelelő design blogot  amiből annyi van mint a rohadás ahol éppen aktív a design rendelés. Meg is találod, ugrálsz egy picit a monitor előtt, annyira boldog vagy, majd megírod a szépen megfogalmazott, minimum négyszer átolvasott leveledet, végül rákattintasz a küldés gombra, és vársz. A következő dolgok történhetnek:


Vársz, vársz, vársz, már vagy egy hónapja, de az automatikusan beállított levélen kívül, semmi választ nem kaptál. Vagy még azt sem. Nem érted, hogy miért nem, hiszen aktív volt, és nem írt semmi olyat, hogy nyaralna, vagy egyéb dolgok miatt, nem lehetne elérhető. Sajnos én ilyenkor személy szerint nem tudok mit kezdeni, maximum annyit, hogy felkeresem egy szerkesztő társát, esetleg írok a blog chatjébe, KULTÚRÁLTAN, de ezeket sem szívesen, mert ilyenkor félek, hogy sürgetésnek, esetleg pofátlanságnak veszik.

Kapsz egy választ, miszerint a rendelés nagyjából két héten belül elkészül. A designer teljesen normális módon írt vissza, bármiféle flegmaság, obszcén megnyilvánulás nélkül, így bizakodva várod a kész rendelésedet. Ám az adott időpontban nem érkezik meg, így teljesen normálisan érdeklődsz, hogy mi történt, esetleg dolga akadt-e. Ebben az esetben szintén több dolog történhet. Ez az ürge/ürgenyica is felszívódott, és hónapok után sem válaszol, így megint kereshetsz mást. Az is előfordulhat, hogy rondán vissza ír, miszerint hagyjad békén, nem ér rá, és ilyen megnyilvánulásod miatt, nem hajlandó elkészíteni a rendelésedet. Csodálkozva bámulod a képernyőt, hiszen te teljesen normális hangnemben írtál neki. Valószínűleg kattant, vagy pedig félre értelmezte a leveledet, és még megbeszélhetitek.

Kapsz egy választ, egy adott időpontot, és a rendelésed készen is lesz. Megköszönöd, illetve ha bármilyen kivetnivalód van szólsz, és ha tud, akkor még korrigál rajta. Ez a legjobb, és legtöbbször előforduló eset. Ha te is normálisan írsz, és ő is, a dolgok flottul mehetnek. Te elégedett vagy, mert szép a lett a kinézet, és nem volt fennakadás, ő pedig boldog, mert egy normális rendelő voltál, és boldoggá tehetett.

Ezzel  nem szerettem volna senkit sem megbántani, ez az én szubjektív véleményem! Kérlek vegyétek figyelembe hogy ez az első cikkem, így ne csodáljátok ,hogy nem lett olyan szuper!:D De remélem, hogy attól még tetszett!:) Észrevételeiteket, hozzáfűzni valóitokat, szívesen fogadom hozzászólásban!

4 megjegyzés:

  1. Teljes egyetértek. Astrid Haynes! Astrid Haynes! Oj! Oj! Oj! :"DDDDD

    VálaszTörlés
  2. Kedves Astrid!
    Csak egyetérteni tudok. Sajnos nekem ebből a szempontból szinte csak rossz tapasztalataim vannak. Már több éve fordítok (szóval tudom milyen, mikor követelőznek az emberek) és most volt a 3 éves évfordulója az oldalamnak. Gondoltam méltó megüünepelni egy csak-nekem-készített dizivel (mivel sajnos próbálkoztam PS-pal, de még mindig kezdő vagyok). Akárhány oldalt néztem a neten, mindenhol tele voltak, lekoptattak és végre siekrült egy remek csapatot találnom. Mondták, hogy sok rendelésük van, de felvesznek. Jó, mondtam, akkor várok. Azóta majdnem 2 hónap eltelt és semmi. Nem kérdezgettem őket, csak vártam. Szeritned ilyenkor mit lehet tenni?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon sajnálom, hogy ilyen helyzetbe kerültél. Én mindenféleképpen rákérdeznék, és ha nem jön sokáig válasz, írnék nekik egy levelet, hogy köszönöm, de nem kéred. Igaz, most inaktív vagyok, de ha tényleg nem találnál senkit, és nem válaszolnak, én elvállalnálak, szóval ha gondolod, dobj meg minket egy e-maillel!:)

      Törlés