2015. júl. 22.

Kritika 48# - I, the soldier

Sziasztok!
Ma egy Abeth-féle bloggal érkezem, ezúttal egy Marvel fanfictionnel, az I, the soldierrel. Abeth arra kért, hogy a designről nem szükséges írnom, ezért erről csak annyit mondanék, hogy a baloldali sáv el van kicsit csúszva, lelóg a képernyőről, ezért nem olvashatók jól a szövegek. Ellenben a fejléc nagyon tetszik!
Elöljáróban annyit, hogy mivel eléggé el vagyok csúszva a dolgokkal, ezért 7 fejezetet olvastam el a blogodból, a véleményemet ennyi rész alapján fogalmaztam meg.

Történet
Az alapötlet szerint Annabeth Outlaw katonát felkéri Nick Fury, hogy csatlakozzon a S.H.I.E.L.D-hez. Annabeth mindeközben James Liare ellen folytat nyomozást, hiszen a férfi régebben elég csúnyán hátba támadta őt, és a lány ezt mindenképpen meg akarja bosszulni. Feltűnik a színen James Buchanan is, aki ugyancsak Liare-t keresi… A bonyodalmak pedig nem lennének bonyodalmak a Bosszúállók felbukkanó tagjai nélkül.
Meg kell mondanom, nekem tetszik az alapötlet, eleve imádom a Marvelt, és te hozzá méltót alkottál. Harc, kiképzés, üldözés, nyomozás, konfliktusok, szupererők, esetleges szerelem, ezt mind-mind hozod, és méghozzá nagyon jól és hitelesen. Az események megfelelő gyorsasággal és élvezetesen pörögnek, a részek hossza is megfelelő, kellően drámai helyeken zárod le a fejezeteket, szép munka.
Egyszóval csak így tovább, nem is ragozom tovább a jót J

Szereplők
A főszereplőd Annabeth, aki első látásra egy kemény csajnak tűnik, aki mindent meg akar tenni a bosszú érdekében. Nekem úgy tűnt, hogy bánja, hogy akkor egyszer, amikor Liare hálójába került, naiv volt, és soha többé nem akar ebbe a hibába esni. Én azért remélem, hogy egy kicsit bemutatod majd Annabeth lágyabb, nőcisebb oldalát is – biztos vagyok benne, hogy olyannal is rendelkezik. Nagyon érdekel, mi van a felszín alatt.
Az eddigi kedvencem Bucky. Tetszik, hogy kiemeled az elveszített emlékek miatti gyötrődését. Remélem, tőle is megtudunk még minél többet, nagyon érdekel, mit hozol még ki belőle.
Akiről még ejtenék pár szót, az Liare. Eleve ez a név, majdnem, mintha liar lenne, mekkora! Na, az ő elmebetegsége és beteg kísérletei nagyon tetszettek! Tudom, egyéni nyomorom, hogy az ilyen dolgok hoznak főként lázba, de tényleg ötletes volt, amit Annabeth-szel tett. Kíváncsi vagyok az okára. Remélem, még róla is megtudunk infókat, mert engem ez a szál érdekel a legjobban.
Amit tudok javasolni: még egy kicsit próbáld árnyalni a szereplőidet! Dobj be róluk apróságokat, pl. hogy Annabeth-nek egy színházi plakátról eszébe jutott, hogy gyerekkorában mennyit jártak az anyukájával előadásokra. Ez banális példa volt, de remélem, szemléletes. Az ilyen kis semmiségek tudják igazán élettel telivé varázsolni a szereplőket. De egyébként már most szépen ábrázolod őket, a már ismert karaktereket pedig hitelesen hozod.

Kivitelezés
Meg kell mondanom, érdekes volt egy másik írásod olvasni a Trónok harca blogod után. Azt tapasztaltam, hogy az erények és a gyengeségek is hasonlók, de nem vagyok olyan hanyag, hogy ennyiben hagyjam, ne aggódj! J Lássuk kicsit bővebben!
Itt is E/1-et alkalmazol, amit már kezdek nálad megszokni, és azt tapasztalom, hogy ügyes vagy benne. Tetszik, hogy nem ragadsz le a főhős érzelmeinek leírásánál, hanem másokról és a környezetről is megtudunk dolgokat. Nagyon tetszenek a küzdelmek leírásai! Ezt mind Annabeth, mind Bucky szemszögéből nagyon hitelesen és mozgalmasan írod le, igazán izgalmasak ezek a részek.
A blogod egyik erénye, hogy behozol egy másik nézőpontot, méghozzá Buckyét James-ét. Ennek nagyon örültem, mert szeretem a Tél Katonáját, így kíváncsian merültem el az ő részeiben (is). Bevallom, kicsit úgy éreztem, hogy az ő részeinél még nagyobb igényességre törekedtél, nem tudom, hogy valóban így van-e, de nekem épp emiatt kicsit jobban tetszettek a Bucky-részletek. Persze, Annabeth is izgalmas, de valahogy Bucky még jobb.
Szépen és ügyesen vezetsz minket a történeten, kellő odafigyeléssel adagolod az információkat, egyszóval remekül szövögeted a történet szálát.
Úgy éreztem, a stílusod ehhez a világhoz nagyon is passzol, tetszett, ahogy fogalmazol. Minden tiszta és világos, szép bővített mondataid vannak, és noha az én ízlésemnek néha kicsit sok a párbeszéd, itt nem bántam, mert többnyire nagyon fontos szerepe van, hisz beszélgetés közben hangoznak el a legfontosabb információk.
Jöjjön egy kis feketeleves, noha szinte csak ismételni tudom magam. A három legfontosabb dolog: a vesszők, az egybeírás, illetve a párbeszédek központozása. Ezeket kellene legfőként átnézni és javítani. Hozok konkrétumokat is.
A vesszőket néha kiteszed oda, ahová nem kéne: „könnyed, és lüktető, egyszerű”. Felsorolásba nem kell az és elé a vessző, tehát: könnyed és lüktető, egyszerű.
Külön írtad a felsorolt szavakat, pedig egybe kéne, mint most én teszem: végignéztem, osztálykirándulás, szürkészöld, kisgyerek.
Figyelj az egyelőre és az egyenlőre szavak közötti különbségre! Egyenlőre a tortaszeleteket vágom, de ha valaki egyelőre még nem vágta fel a tortát, akkor az azt jelenti, hogy még nem vágta fel.
Ha az –e kérdőszót használod, sose a tagadószó után kapcsold! A nem-e csapda nem korrekt nyelvtanilag. Helyesen: nem csapda-e.
Megfigyeltem nálad néhány érdekes kifejezést, amik nem hibásak, csupán nem így épültek be a köznyelvbe, így azt javaslom, gondold kicsit át őket. Például: „lépkedtem a ranglétra fokait”, ezt úgy szoktuk mondani, hogy fokain.
Egy helyütt írod: „vetettem fel a koncepciómat”. Nem rossz ez sem, de az ellenérv szót javaslom, hiszen törekedjünk a magyar kifejezésekre. De ha mindenképp a koncepció szót szeretnéd, annak is vannak szép szinonimái: terv, ötlet, nézőpont, elgondolás.
A „nincs nála semmi támadószándék” is kicsit furcsa volt nekem, magyartalannak éreztem kicsit. Lehetne úgy is, hogy nincs nála fegyver, békés szándékkal jött, nem érkezett támadó szándékkal.
Furyt haj nélküliként jellemzed, ez nagyon aranyos volt, megmosolyogtam. Természetesen ez sem hiba, csupán szerintem egyszerűbb lenne azt használni, hogy kopasz. De tetszett ez az eufemisztikus megoldásod.

Kedves Abeth, öröm volt ismét az egyik blogoddal foglalkozni. Remélem, találtál benne hasznos dolgokat, és semmit sem vettél másnak, mint segítő szándéknak. További sikeres blogolást!

Lyanna

1 megjegyzés:

  1. Nagyon köszönöm, hogy vetted a fáradtságot és elolvastad, még ha csak 7 részt is. Mindenképp igyekszem javítani a dolgokat, főképp helyesírás terén.
    Jól gondoltad, hogy milyen Annabeth jelleme és majd megismerkedünk más oldalával is. Buckyt igyekszem hihetően visszaadni, így igen, ott sokszor átgondolom, átolvasom.
    Azt hiszem, te vagy az első, akinek Mr. Liare tetszik :D sokat gondolkodtam a jellemén.
    Igen, ez a világ nagyon is kézre áll, valószínűleg, mert hasonló világban élek. Így nem nehézség benne alkotni sem, ez az a történet, melyet izgatottan írok és agyalok ki.
    Majd próbálom a jellemeket is árnyalni, noha valahogy Annabeth karakterét szeretném a homályban is hagyni...
    Köszönöm még egyszer hogy vetted a fáradtságot és elolvastad és írtál róla egy kritikát! :)

    VálaszTörlés

Anaya zatracone-dusze