2015. júl. 20.

Soron kívül: Kritika 46# - Undercover

Sziasztok!
Ma ismét az 50 feliratkozós játék egyik nyertesével jövök, vagyis a második számú soron kívüli kritikával. Lássuk, mit tapasztaltam Raquel Undercover blogjánál!

Design
A blogodra lépve azonnal egyértelművé válik, hogy Harry Styles is fontos szerepet tölt be majd a történetedben, hiszen a fejlécen szerepel. A fejléced nagyon tetszik, igazán szép, profin mosta el a széleket a készítő, szép az összkép. A képen középponti szerepet egy lány tölt be, aki gondolom, a főhősnő lesz, két oldalán Harry, illetve egy másik fiatalember. A pisztolyt tartó női kézből valami rendőrösre, maffiásra tippelek, a meztelennek tűnő női alakból, akinek csak a körvonalát látni, pedig némi erotikára is. Az órából pedig versenyfutás az idővel stílusú helyzetre tippelek. Mindez persze az első benyomásom. Úgy gondolom, nincsenek felesleges motívumok, ami nagyon jó. Minden szimbolikus jellegű a fejlécen, és amint elolvastam a fülszöveget, a rendőrös, a versenyfutás bejött, de tuti, hogy erotika is lesz.
A fejléced tehát csodaszép, egyetlen apróság zavar: a lány és a jobb oldalon elhelyezett férfi fejtetőjét hiányolom, szerintem jobb lenne, ha látszana egészében a fejük, és inkább a testük alsó részét fedné homály.
A cím nekem kicsit odavetettnek tűnik, szegény nagyon árválkodik ott bal szélen. Az oldal elrendezéséből adódóan ez nem baj, nem is tudom, hol lehetne megfelelőbb helyen, de valamiért nekem nem a legjobb. De a betűtípus nagyon tetszik, egyszerű, de nagyszerű.
Én jobban szeretem, ha egy blog címe magyar, de mivel Chicagoban, amerikai szereplőkkel írod a történetet, ezért így belefér. Ezek után kicsit furcsálltam, hogy a fejezetek címét magyarul adod meg, de ebbe nem kötök bele, hiszen ahogy neked kényelmesebb.
A menüpontok a bejegyzés tetején csücsülnek, nekem tetszik ez a megoldás, bár először vaksi módon nem találtam őket, de hát ez az én hibámból történt.
A többi modul sorrendje tökéletesen rendben van, az információk után történet, egy gif a rendőröktől, chat, olvasók. Talán az infókat felcserélném a történettel, hogy a fülszöveg legyen a legtetején, de ez tényleg csak apróság. Szerintem tanácsos volna az információk közé odaírni azt is, hogy ez egy AU is. Hiszen itt Harry nem a One Direction tagja, ezért fontos lenne jelezni, hogy ez egy alternatív univerzum, nehogy valaki csalódjon, mert mást várt.
A bejegyzések háttere fekete, a betűszín mustárságra, nekem tetszik ez a kombináció. A betűszín oldja kissé az oldal egyébként komorabb hangulatát, hisz az oldal háttere egyébként szürke. De így igazán üdítő a látvány.

Történet
A történet középpontjában Sloan Russo nyomozó áll, aki chicagói kollégákkal szövetkezik, hogy leleplezzenek egy kegyetlen bűnbandát. Nincs könnyű dolguk, ha el akarják kapni Harry Styles-t, ugyanis rafinált és vad embereivel veszi körül magát, és mindenki retteg tőle, ezért nem igazán merik őt beköpni. Sloan merész lépésre szánja el magát: az egyik találkozási pontként szolgáló boltba jelentkezik eladóként, hogy beépüljön, és közvetlen közelről figyelhesse a veszélyes bűnbandát.
Nos, megmondom őszintén, először meglehetősen nehéz volt elképzelnem Harryt mint egy bűnbanda kulcsfiguráját, de ahogy olvastam a történeted, egyszerűen beszippantott, pedig nem igazán szoktam 1D blogokat olvasni. Az alapötletedet nagyon jónak tartom, de ami igazán ütős, az a kivitelezés – de erről kicsit lejjebb. Szóval itt egy igényes AU, amit igazán üdítő volt olvasni.
Tetszik, hogy egy kegyetlen és durva Harryt társz elénk – nem azt a szexmániás perverz alakot, akit sok blog alkalmaz előszeretettel. Ez egy valódi pszichopatának tűnik elsőre, szóval azonnal felkeltette az érdeklődésem.
Tetszik, ahogy ábrázolod a nyomozócsoportot, látszik, hogy utánanéztél ennek az egésznek, a működési mechanizmusnak.
Nagyon ügyesen vezetsz minket a történetben, egyre több részletet feltárva Sloan és Jay közös múltjából, illetve Harry és bandájának gaztetteiből.
Egy kis javaslat, de szinte biztos vagyok benne, hogy tervezel ilyet: érdekelne, milyen bűnöket követett el régen Harry, és akár egy-egy konkrétumot az emberei múltjából is.
Egyszóval engem teljesen magába szippantott a történet, várom a folytatást!

Szereplők
A főszereplő, Sloan elsőre nekem nem volt szimpatikus, nem rajongok a hozzá hasonló, kemény és férfias nőkért. Akkor tört meg a jég, amikor Sloan először találkozott a boltban Harryvel. Az a reakció nagyon is egy érzékeny lelkű és gyengédségre vágyó nőre vallott, ezzel pedig felvillantottad Sloan egy rejtett oldalát is, ami viszont szerintem nagyon is ott van. Ugyanez a tehetetlen reszketés fogja el néha Jay közelében is, és ettől válik igazán nőies nővé. Nagyon örülök, hogy megvillantottad ezt az oldalt is, így egyszerre adsz nekünk egy határozott és kemény, de nagyon is nőies nőt. Egy kicsit még ráférne az árnyalás, szeretnék róla apróságokat tudni, ezt-azt a múltjáról, a családjáról, arról, miért választotta ezt a meglehetősen veszélyes szakmát.
A nyomozócsapatról nem írnék bővebben, csak Jayt említem. Vele kapcsolatban sem tudtam még dönteni, bár nekem tetszik a mufurcsága. Biztosan van oka a mogorvaságnak és sértettségének, kíváncsi vagyok, mi az. Az mindenesetre érezhető, hogy félti Sloant, sőt, valószínűleg a lelke mélyén szereti is.
Harry… No, ő bizony engem is megrázott, pedig alapjáraton nem ő a kedvencem, és nem is jön be. De itt olyan jól alakítod a karakterét, hogy szinte átsüt a karakán és vad jellem, a kiszámíthatatlanság. Ez pedig nagyon tetszik. Lehet, hogy kicsit megszokott már az, hogy őt egy dúvadnak ábrázolják, de én tényleg megvettem, mert nagyon jól jellemzed, sokkal mélyebbre ásol, mint a göndör fürtök és a gödröcskék az arcán.
Szóval szépen kerekíted a jellemeket, néhány óvatosan elcseppentett plusz infó részenként még jobbá tenné a dolgokat.

Kivitelezés
A blog nagy erénye, hogy változatosan fogalmazol, olyan szavakat is előhúzva elméd kalapjából, amiket egyébként nem sűrűn használunk, ezt nagyon díjaztam. Élvezhető és jó stílusú bővített mondatok, nagyon jó volt olvasni téged. Ahogy már írtam is, kiválóan kalauzolsz a történetben, mesterien fokozod a feszültséget, írod le a hatást, amit Harry gyakorol Sloanre.
Bár nem szeretem az E/1-et, itt kifejezetten tetszett, mert nagyon ügyesen alkalmazod. Nemcsak a főszereplő belső monológját olvashatjuk, hanem a reakcióit a világra, elmélkedést arról, vajon hogyan reagál majd a másik, illetve gazdag és hosszas környezetleírást is, ami kifejezetten tetszett. Szépen írtad le a rendőrséget például, el tudtam képzelni, és nemcsak azért, mert már láttam ilyet filmekben, hanem mert megfelelő módon elém tártad. Illetve kiemelkedő volt az a leírás, amikor Harry és Sloan tekintete először kapcsolódik egymásba a boltban. Élvezetes volt, én is feszült lettem attól, hogy vajon mi fog történni majd. Mindennek ellenére nem esel abba a hibába, hogy elkezdesz csapongani. Szerintem az E/1-nek ez az egyik nagy veszélye, de te ügyesen lavírozol, elkerülve ezt a csapdát.  
Üdítő volt látni, hogy a párbeszédek helyesírása is szépen megy, ennek igazán örültem, hiszen sokak küszködnek vele.
Majdnem tökéletes a helyesírásod, mutatom, mire próbálj jobban odafigyelni! A vesszőkkel néhol spórolsz, ne tedd, hiszen vétek egy ilyen minőségű blognál a vesszőhibákon elcsúszni. A Voight és a Jay nevek toldalékolása hasonlóként történik: a toldalékot közvetlenül kapcsoljuk hozzájuk: Jayjel, Voightnak. Jay esetében egyszer fordult csupán elő tévesztés, így arra gondolok, hogy figyelmetlenségből adódott a dolog.
Ezen kívül csupán egy figyelmetlenségre találtam példát: „azonban viszont rendőr is volt”, itt látható, mi a hiba, ugyanazt a jelentésű szót használod kétszer.
Illetve egy kissé magyartalan mondat: „a városok rendőrségei között nem túl nagy az együtt dolgozási kedv.” Ez így kicsit nyakatekert. Próbáld meg úgy átfogalmazni, hogy a városok rendőrségei nem igazán akartak együttműködni, vagy nem akartak együtt dolgozni.
Egy szó, mint száz: kiemelkedő blogot olvashattam, örülök, hogy volt szerencsém hozzá.

További sok sikert kívánok neked, Raquel, remélem, majd más történeteket is fogsz írni, kíváncsi lennék rá!

Lyanna

3 megjegyzés:

  1. Kedves Lyanna!
    Fúú, nem is tudom, hogy mit mondjak. Őszintén nem számítottam arra, hogy ennyire tetszeni fog a blogom.
    Igazából nem csodálkoztam, amikor a prológusbeli hibát megláttam: pár órája fedeztem fel, természetesen azonnal kijavítottam.
    Őszintén hálás vagyok, amiért felhoztad a nevek ragozását, ugyanis itt mindig elbizonytalanodom. Nem tudom miért, de valahogy keverem, hogy kell-e kötőjel avagy sem.
    Na meg igen, a vesszők. Nem nagy barátaim, próbálok figyelni, remélem ebben az idő előrehaladtával fejlődni fogok!
    Nagyon szépen köszönöm az idődet, és a kedves szavaidat, remélem visszatérsz majd a blogra!
    Raquel

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Raquel!
      Örülök neki, ha feldobott a kritika :)
      Ha egy név y-ra végződik, és j-nek vagy i-nek ejtjük, akkor egyben kell, nem kell a kötőjel. Ugyanígy ha ugyanúgy ejtjük, ahogy írjuk, akkor sem :) A többi esetben kell. Örülök, ha segíthettem ebben.
      Visszatérek - fel is iratkoztam!
      További sok sikert,
      Lyanna

      Törlés
  2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés

Anaya zatracone-dusze