2015. máj. 27.

Kritika 13# - Az utolsó előtti esély

Szép napot, drága bloggerek/bloggerinák!
Újabb kritikával jelentkezem, ezúttal Alane számára, aki Az utolsó előtti esély című blog írója.


Kinézet: Tudom, hogy nem saját készítésű, de azért elemezném ezt is. Az első megállapításom: egyszerű, de szép. A színvilágot nagyon jól eltaláltad, illik a blog hangulatához és alaptörténetéhez. Visszafogott, nem élénk, szinte gyönyör a szemnek. Tetszik, hogy a háttér a bejegyzés görgetésénél nem megy lejjebb, hanem egységes marad, mozaik nélkül.
A fejlécen lévő lány nekem kissé homályos, de egyébként ötletes a kör alakú kivágás és a körbe tekeredő virágminta a szélein. Én a helyedben tennék rá némi fényerőt és talán élesíteném is, mert lefogadom, úgy máris jobban festene (PhotoScape programmal ez könnyű szerrel elkészíthető). Alaposan megvizsgálva, rögtön felmerül bennem a kérdés: kit akarna ábrázolni? Valamelyik szereplődet? Mert a külseje valahogyan egyikkel sem egyezik. Célszerű lenne valakivel megcsináltatnod, akár ugyanígy, ugyanilyen körkivágású sablonnal úgy, hogy a főszereplőd (vagy ha nincs, egy fontosabb szereplőd) legyen rajta. Máris személyesebbnek tűnik tőle a blog.
A modulokról: az oldalakból nincsen sok, ami tetszik, mert kelt túl komplikált hatást. A szereplők képei jól láthatóak, bár szerintem így az elején kicsit sok van belőlük, egyszerű megoldással vannak beillesztve az oldalra. Az információk fület esetleg kiegészíthetnéd még, például műfajjal, egyéb, szerinted fontos, kiírandó szövegekkel. A többi modullal (feliratkozók, chat, archívum) nincsen semmi bajom. Jó tanácsként esetleg azt tudnám javasolni, hogy a chatbox színét megváltoztathatnád úgy, hogy jobban menjen a számodra elképzelt barnás, bézses színvilághoz (még az átlátszó is jobban megtenné, mint ez a szürke).
Amit hiányolok: a fülszöveg. Nagyon, nagyon fontos része a blognak a fülszöveg, amely pár mondatban írja le, miről fog szólni az egész történet. Nyilván nem elejétől a végéig, de ha más blogoknál megfigyeled, a legtöbb helyről nem hiányzik. Javaslom, ha nincs ihleted írni sajátot, manapság már rendelni is tudsz bizonyos design blogoknál. Hogy miért pótold ezt a hiányosságot sürgősen? Mert az olvasó szeme azon akad meg, azt olvassa el először, így tud véleményt alkotni a blogodról, hogy érdemes-e elolvasnia. Nyilván te sem nagyon kezdenél neki egy olyan blognak, ahol nincs pár mondat, amely felkeltené a kíváncsiságodat vele kapcsolatban.
4/5

Történet: Mivel eddig csak a prológus van fent, arról tudok véleményt mondani: a hosszúsága ránézésre megfelelő, de elolvasva már rövidnek találom. Túl sok szereplőt ismerünk meg benne egyszerre, és túl sok esemény történik benne: egyszerre beszélget 6 lány nagyjából a lovardában dolgozó alkalmazottak és vezetők összességéről. Értem én, hogy mindenkit igyekszel belepasszírozni, hogy már az elején megismerjük őket, de szerintem ezt aprólékosan is lehetne adagolni, hogy egy-egy karaktert jobban tudj jellemezni. 
Egyébként az alaptörténet nagyon tetszik: amint megláttam, hogy egy lovas bloggal van dolgom, vigyorogni kezdtem, mint egy tejbe tök. Én is űzöm ezt a sportot, és imádom a lovakat, meg azt az egész hangulatot, amit egy lovarda teremteni tud.
Ahogyan az elejétől a végére érünk, egyre több információval bővül az agyunk kapacitása Lottét illetően. Mindenki róla beszél az első perctől kezdve, de csak a prológus végén bukkan fel. Ez a késleltető eszköz nagyon kellett bele, fokozta az izgalmat és a kíváncsiságot, amit kiváltott az olvasóból a sztorid. Az utolsó néhány mondat ütősre sikeredett. Éppen kezdtem belelendülni az olvasásba, amikor láttam, hogy sajnos vége, így várhatok a következő részig, hogy megtudhassam, mi célja van az új lánynak az érkezésével. 
Összességében ügyesen összehoztad, fel is iratkoztam, mert érdekel a történet, de tanácsként: egy picit vezethetnéd lassabban a cselekményeket, és kitérhetnél esetleg a szereplők bővebb jellemzésére.
4/5

Szereplők: Na, itt kerülök gondba. Rengeteg szereplőd van már kint, olyanok is, akik eddig még fel sem bukkantak a történet során.
Akikről valamennyit is tudni, a hat lovas lány, név szerint: Leila, Melinda, Tina, Edina, Emma és Éva (nem értem, az ő képe miért került a "Szereplők"-nél legalulra?). Szeretnek pletykálni, nagyon jó barátnők és egyikük sem vélekedik túl pozitívan az érkező Lottéról. Úgy érzem, ha ők lesznek a központi karakterek, ez mind kevés róluk. Szerintem vihetnél egy-két kósza mondatot időnként bele, amivel jellemezni tudod őket, csak példaként:
"- Szerintem nem fog tudni beilleszkedni... - jegyezte meg gúnyosan Edina, a tőle jól megszokott, ítélkező stílusában."
"- Én erről nem tudok véleményt mondani... - Emma szégyellősen a füle mögé tűrte vállig érő, barna hajának egyik kósza, szemébe lógó tincsét."
Ilyen apró megjegyzésekkel is többet tudnánk már a jellemvonásaikról és a külsejükről, szóval amennyiben a későbbiekben tudod, tegyél bele ehhez hasonló utalásokat a történet szövegébe. 
Lotte talán az, akiről eddig a legjobban informálva vagyunk: picit sötétebb előéletű, idősebb a többi lánynál, a lovarda vezetőjének a lánya, fél ezektől az állatoktól, valami rosszban sántikál és valamiért senki sem kedveli túlzottan.
A pontozásnál figyelembe veszem, hogy csupán még a prológust tetted közzé, de mint rendszeres olvasód, elvárnám a későbbiekben a bővebb információ áramlást a személyem felé... :)
4/5

Fogalmazás, stílus: Alapvetően szépen írsz, jól is fogalmazol, helyesírási vagy elgépelési hibát pedig nem nagyon találtam eddig a szövegben (leszámítva néhány vesszőhibát). A szabályokat szépen betartod: sorkizárással írsz, a mondatjelek után szóközt használsz. A párbeszédeknél néhol elveszítettem a fonalat, hogy most ki is beszél kihez, és kiről, de egyébként nincsen velük gondom. A betűszínt és típust szintén jól megválasztottad, kényelmessé és élvezhetővé teszik számunkra az olvasást.
Többet nem igen tudok hozzáfűzni ehhez a részhez, meg vagyok elégedve az írói stílusoddal.
5/5

Összesen: 17/20
Nagyon sok sikert kívánok neked a bloghoz, remélem, nemsokára hozod a következő részt: 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Anaya zatracone-dusze